Zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi utylizacji niepotrzebnego sprzętu przez użytkowników prywatnych w Unii Europejskiej przedmiotu zawierającego taki symbol NIE WOLNO wyrzucać wraz z innymi śmieciami. W tym przypadku użytkownik jest odpowiedzialny za odpowiednią utylizację przez dostarczenie urządzenia do wyznaczonego punktu, lub producenta który zajmie się jego dalszą utylizacją. Osobne zbieranie i przetwarzanie wtórne niepotrzebnych urządzeń ułatwia ochronę środowiska naturalnego i zapewnia, że utylizacja odbywa się w sposób chroniący zdrowie człowieka i środowisko. Uwaga ta dotyczy także zużytych baterii i akumulatorów.
ZALECENIA DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA
OZNACZENIE SYMBOLI
WAŻNE WSKAZÓWKI BEZPIECZEŃSTWA!
INFORMACJA!
Zgodnie z obowiązującymi przepisami europejskimi, brama z napędem musi zostać wykonana zgodne z Dyrektywą 2006/42/WE. Musi również spełniać wymagania norm: EN 13241-1; EN 12445; EN 12453 oraz EN 12635.
ZALECENIA OGÓLNE
Osoba montująca, konserwująca oraz wszyscy użytkownicy napędu bezwzględnie muszą się zapoznać z Instrukcją montażu i eksploatacji.
Instrukcję montażu i eksploatacji przechowywać w dostępnym miejscu.
Produkt używać zgodnie z jego przeznaczeniem.
Przestrzegać i dotrzymywać przepisów BHP oraz norm obowiązujących w odpowiednich krajach.
Montaż, podłączenie oraz pierwsze uruchomienie napędu bramy może być wykonane wyłącznie przez wykwalifikowane osoby.
Napęd instalować tylko w prawidłowo zamontowanych bramach.
Przed wykonywaniem jakichkolwiek prac przy napędzie odłączyć napięcie zasilania i zabezpieczyć przed przypadkowym włączeniem. Dotyczy to również zasilania akumulatorowego.
Podczas jakichkolwiek prac spawalniczych zlokalizowanych w pobliżu bramy, odłączyć bramę od źródła zasilania i odłączyć obwody elektroniczne.
Sposoby wykonania instalacji elektrycznej jak również jej zabezpieczenia przed porażeniem elektrycznym są określone przez obowiązujące normy i przepisy prawne.
Zamontować urządzenia zabezpieczające (fotokomórki, listwy krawędziowe itp.).
Na bramie zamontować tabliczkę ostrzegawczą "Brama w ruchu automatycznym".
Producent nie ponosi odpowiedzialności za szkody i zakłócenia w pracy wynikające z nieprzestrzegania niniejszej instrukcji montażu i eksploatacji.
Przestrzegać wszystkich wskazówek montażowych. Nieprawidłowy montaż może prowadzić do poważnych obrażeń ciała.
EKSPOLOATACJA
Napęd używać tylko wówczas, gdy zamontowany jest zgodnie z obowiązującymi normami oraz gwarantuje bezpieczeństwo użytkownikowi.
Brama może być użytkowana wyłącznie przez osoby przeszkolone.
Dzieci oraz osoby niepełnosprawne umysłowo nie mogą sterować bramą.
Nie wkładać rąk lub innych części ciała do poruszającej się bramy lub jej ruchomych części.
Nie wkładać żadnych przedmiotów lub elementów mechanicznych do poruszającej się bramy lub jej ruchomych części. Przejeżdżać przez bramę dopiero po jej całkowitym otwarciu.
W przypadku automatycznego zamykania bramy krawędzie zabezpieczyć zgodnie z obowiązującymi normami.
Podczas ruchu bramy w jej strefie pracy nie mogą znajdować się dzieci, osoby dorosłe, zwierzęta ani żadne przedmioty.
Regularnie sprawdzać działanie elementów zabezpieczających.
Usterki mogące mieć wpływ na bezpieczeństwo użytkowania należy niezwłocznie usuwać.
Napęd eksploatować w strefach niezagrożonych eksplozją.
Nie używać napędu w pomieszczeniu z agresywną atmosferą.
Przynajmniej co 6 miesięcy przeprowadzić prace kontrolno-konserwacyjne.
INSTALACJA
Bramy otwierane automatycznie za pomocą napędu muszą spełniać wymagania obowiązujących norm i dyrektyw, np. EN 12604, EN 12605.
Zachować bezpieczny odstęp między skrzydłem bramy a otoczeniem, zgodnie z normą EN 12604.
Użytkować tylko sprawny technicznie napęd zgodnie z jego przeznaczeniem, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa i zagrożeń i przestrzegając z instrukcji montażu i eksploatacji.
Brama podczas otwierania lub zamykania nie może się znajdować na fundamentach przechylonych lub niewypoziomowanych.
Szynę jezdną umieścić w sposób umożliwiający spływanie z niej wody, tak aby zimą uniknąć oblodzenia.
Brama musi się prawidłowo poruszać w prowadnicy i szynie jezdnej, aby napęd mógł precyzyjnie reagować i w razie awarii wyłączyć bramę.
Brama musi posiadać mechaniczny ogranicznik krańcowy w położeniu otwartym i zamkniętym, w przeciwnym razie mogłaby się wysunąć z prowadnicy podczas odblokowania awaryjnego.
Brama musi być stabilna i sztywna, tj. podczas otwierania i zamykania nie może się wyginać lub skręcać.
Podczas montażu przestrzegać przepisów BPH.
Instalację przeprowadzić zgodnie z obowiązującymi normami.
DANE TECHNICZNE
Napięcie znamionowe 220 - 230 V AC
Częstotliwość znamionowa 50/60 Hz
Zakres temperatur pracy -20 do +60°C
Klasa ochrony Napęd IP 33 Sterowanie IP 44
Znamionowy pobór prądu 4.2A max
Znamionowy pobór mocy 100 W max
Maks. prędkość 200 mm/s
Czas włączenia S3-40%
Maks. liczba cykli przesunięcia 40 /dzień
SKŁAD ZESTAWU PODSTAWOWEGO:
Słupek
Mechanizm napędu
Sterownik typ eLB7
Nadajniki zdalnego sterowania: 2szt
Zasilacz 24Vac
Lampka sygnalizacyjna
Magnetyczne wyłączniki krańcowe
SŁUPEK DOSTĘPNY W RÓŻNYCH WERSJACH KOLORYSTYCZNYCH
WYMIARY
PRZYGOTOWANIE FUNDAMENTÓW
Przed przystąpieniem do wykonania podstawy zapoznać się z instrukcją montażu oraz zalecanymi wymiarami fundamentów danego producenta bramy i określić dokładne rozmieszczenie elementów mocujących. Prace związane z fundamentowaniem wykonać zgodnie z EN 1992 i EN 1997!
W fundamencie przewidzieć miejsce na doprowadzenie przewodów.
INSTALACJA
Wszelkie prace instalacyjne mogą być wyłącznie wykonywane przez osoby wykwalifikowane. Instalacja elektryczna oraz podłączenie urządzeń elektronicznych mogą być wykonane wyłącznie przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia elektryczne.
1. Sprawdzić poprawność wykonania fundamentów oraz wykonać kontrolę wstępną całego systemu bramowego (kontrola jakości).
2. Wykonać wymagane prace przygotowawcze do instalacji zasilającej napęd.
Zaleca się instalację zasilacza 230Vac/24Vac wewnątrz budynku i doprowadzenie do słupka bezpiecznego napięcia 24VAC.
UWAGA! W przypadku gdy zasilacz montowany jest bezpośrednio w słupku należy bezwzględnie podłączyć przewód PE do konstrukcji słupka i wykonać pomiary uziemienia (wymagane uprawnienia do wykonywania pomiarów).
Jeżeli zestaw nie zawiera zasilacza należy go dobrać odpowiednio do zastosowanego obciążenia i zapewnić wymaganą do chłodzenia wentylację.
3. Zamontować na przygotowanych fundamentach słupek wraz z napędem.
Jeżeli podczas prac fundamentowych nie zamontowano kotew instalacyjnych wywiercić 4 otwory na głębokość 200mm w fundamencie i zamontować w nich kotwy M16 (d-250mm). Zaleca się montaż z użyciem specjalistycznego kleju chemicznego do kotew HILTI HY-200 A.
3.1 Nałożyć nakrętki regulacyjne M16 oraz podkładki na kotwy montażowe (po utwardzeniu się kleju mocującego).
3.2 Nasunąć na zamontowane na kotwach śruby i podkładki słupek oraz przymocować go za pomocą drugiego zestawu śrub M16 i nakładek.
3.3 Za pomocą śrub regulacyjnych wypoziomować słup napędu.
Aby napęd bramy funkcjonował poprawnie należy tak ustalić położenie słupa (w poziomie), aby koło zębate napędzające bramę ustaliło się w jednej linii z listwą zębatą zamocowaną na bramie. Do ustalenia ostatecznej pozycji służą fasolkowe otwory w podstawie słupa.
4. Zamontować na tylnej ściance słupa rolkę podtrzymującą bramę.
Przed rozpoczęciem wiercenia zabezpieczyć mechanizm przed opadającymi wiórkami.
5. Według zaleceń producenta bramy zamontować ją na rolce prowadzącej. Sprawdzić poprawność wykonanych prac (równoległość, prostopadłość, poziom, pion) i w razie potrzeby dokonać korekty. Sprawdzić płynność i opory w ruchu bramy.
6. Zamontować listwę zębatą w okolicy poniżej fabrycznej pozycji koła zębatego, tak by była jeszcze możliwość regulacji. Pozycja fabryczna jest ustawiona na maksymalnej wysokości.
6.1 Rozprzęgnąć mechanizm napędowy kluczykiem
6.2 Zamontować listwę zębatą na bramie w taki sposób, aby zostawić luz międzyzębny 1mm między listwą a kołem napędowym.
7. Ustalić wysokość koła zębatego napędu (w zależności od położenia listwy zębatej przymocowanej do bramy.
7.1 Poluzować dwie śruby mocujące M10.
7.2 Wyciągnąć zaślepkę otworu regulacyjnego.
7.3 Poluzować śrubę cięgna (Podpunkt 7.1)
7.3 Ustawić napęd w odpowiedniej pozycji.
7.4 Dokręcić dwie śruby mocujące M10. 7.5 Jeżeli to konieczne skorygować długość zaślepki i zamontować ją w otworze regulacyjnym.
8. Wyregulować zamek i układ rozprzęgający.
8.1 Poluzować śrubę regulacji cięgna M8.
8.2 Wyregulować cięgno w taki sposób by w pozycji zasprzęglenia (klucz zamka w pozycji poziomej) odległość koła zębatego napędu od koła przekładni była jak najmniejsza (luz międzyzębny ustalony jest fabrycznie odbojnikiem).
8.3 Zablokować pozycję cięgna dokręcając śrubę blokującą M8. 11
9. Zamontować na listwie zębatej magnesy wyznaczające pozycje krańcowe bramy.
Magnesy powinny docelowo zostać zamontowane wzdłuż listwy zębatej w taki sposób, aby brama podczas zamykania zatrzymywała się nie dalej niż w odległości 1cm przed chwytaczem oraz podczas otwierania zatrzymanie następowało w odległości 1cm przed śrubą blokującą.
Jeżeli brama nie posiada zabezpieczenia w postaci śruby blokującej należy bezwzględnie zamontować takie zabezpieczenie!
10. Podłączyć według instrukcji danego sterownika napędu przewody zasilające, lampę sygnalizacyjną, fotokomórkę, antenę zewnętrzną (opcjonalnie), przyciski sterujące (opcja) oraz inne dodatkowe elementy wyposażenia.
Wszystkie prace instalacyjne przeprowadzić przy wyłączonym napięciu zasilania! Dotyczy to również zasilania akumulatorowego.
10.1 Dostęp do wnętrza słupka.
10.2 Montaż sterownika, zasilacza i przewodów.
UWAGA! W przypadku gdy zasilacz montowany jest bezpośrednio w słupku należy bezwzględnie podłączyć przewód PE do konstrukcji słupka i wykonać pomiary uziemienia (wymagane uprawnienia do wykonywania pomiarów).
11. Sprawdzić poprawność wykonanych połączeń.
URUCHOMIENIE
1. Ustawić ręcznie bramę na środku.
2. Podłączyć zasilanie do głównego sterownika i zaprogramować nadajnik zdalnego sterowania.
3. Za pomocą zaprogramowanego nadajnika lub zewnętrznego przycisku sterowania (opcja) uruchomić bramę. Brama powinna się otwierać lub fotokomórka powinna działać przy zamykaniu. Jeżeli jest inaczej należy zamienić ze sobą przewody silnika, oraz sprawdzić poprawność działania krańcówek. Jeżeli działają odwrotnie, zamienić przewody krańcówek LO(10) z LC(12), przewód wspólny COM(11) pozostaje bez zmian (LO(10), LC(12), COM(11) są to opisy wyprowadzeń na sterowniku eLB7).
4. Sprawdzić poprawność działania automatu i wszystkich podłączonych elementów zabezpieczających, sygnalizacyjnych i sterujących (wyłączniki krańcowe, fotokomórka, sygnalizacja świetlna itp.)
5. Wyregulować siły przeciążenia statycznego i dynamicznego według obowiązujących norm.
6. Przeszkolić wszystkich użytkowników bramy.